Lijst van Irvine
Het verschil tussen hoe een intelligent kind zich uit en de uitingsvormen van een (hoog)begaafd kind wordt duidelijk in de lijst van Irvine (2000).
Intelligente leerling
(Hoog)begaafde leerling
Kent de antwoorden
Heeft altijd vragen
Is ervaren in het van buiten leren
Is een groot gisser (probeert af te leiden uit de context)
Is gefocust en oplettend in de klas
Is diep mentaal en fysiek betrokken, soms afwezig hierdoor, wegdromend
Houdt van simpele logica
Drijft op complexiteit
Houdt van woorden
Gebruikt ongewoon complexe vocabulaire
Heeft goede ideeën
Heeft flitsende, gekke, onnozele en vreemde ideeën
Werkt hard
Hangt wat rond en probeert uit / test uit
Beantwoordt de vragen
Discussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen
Presteert bovengemiddeld in de klas
Kan bovengemiddeld, maar ook gemiddeld of beneden- gemiddeld presteren
Hoort bij de top van de groep
Is vaak een eenling
Luistert met interesse
Laat sterke gevoelens en opinies zien
Leert gemakkelijk
Weet het vaak al
Heeft 6 à 8 herhalingen nodig voor meesterschap
Heeft 1 à 2 herhalingen nodig voor meesterschap
Begrijpt ideeën
Ontwikkelt en bewerkt ideeën
Geniet van leeftijdgenoten
Prefereert vaak ouder gezelschap
Begrijpt de bedoeling of betekenis
Onderzoekt de toepassingen
Maakt zijn werk af
Start projecten
Kopieert nauwkeurig
Creëert nieuwe projecten
Houdt van school
Geniet van leren
Technicus
Uitvinder
Is tevreden over eigen leren/kunnen
Is hoogst zelfkritisch